Tuesday, September 29, 2009

Jævla John - feedback.

Boken har kommet, den har vært innom bokhylla og jeg har nesten lest den ferdig. Jeg kan si allerede nå at jeg ikke liker denne boken.
For det første syntes jeg den har UTROLIG teite og åpenbare måter å flette inn Beatles-sanger som denne ''Katja'' tydeligvis er inspirasjon for i boken. Jeg lo HØYT da jeg leste at selveste George Harrison kom inn på hotellrommet til Katja og ba henne om hjelp til en av sangene sine. ER DET MULIG?! Jeg blir så sur og irritert av å lese boken. Dette er mine store helter, og dama ødelegger dem. Jeg kan allikevel ikke la være å lese hele boken fordi jeg er nødt til å finne ut hvordan dette ender. Ikke for å være spoiler, men det tar så fullstendig kaka når John Lennon får et barn med Katja. Please.
Det er også beskrevet at hun hjelper John med utrolig mange av Beatles-sangene, og dette er utrolig provoserende. Jeg synes boken rett og slett er som en barnslig fantasi skrevet av en trettenåring. Ikke det at jeg kunne gjort det bedre, men så prøver jeg ikke heller. Hvis forfatteren hadde likt Beatles, sett opp til dem som de historiske idolene de er, hadde hun ikke skrevet en bok som dette. Forferdelig.
Det er mye sex i den, og jeg bare liker ikke måten hun har beskrevet John på et så personlig nivå. Sånt er ikke greit når man faktisk ikke har en anelse.
Forferdelig.
En episode jeg bare må få med, som jeg likte spesielt dårlig, er denne som liksom skulle være inspirasjonen til ''Norwegian Wood''. John blir invitert hjem til Katja. Hun setter seg ned på teppet, så John gjør det samme. De sitter her og drikker og prater til klokken to om natten. Katja forklarer at hun har et bord hun liker veldig godt. Gjett hva det er laget av. Senere sier Katja at hun må legge seg fordi hun skal på jobb dagen etterpå. John sier at det skal ikke han, så han kan godt sove i badekaret........................................................... Dagen etter kommer John tilbake og de har faktisk sex på dette bordet. Jeg vet ikke engang hvor jeg skal begynne.

Norwegian Wood
I once had a girl, or should I say, she once had me...
She showed me her room, isn't it good Norwegian wood?

She asked me to stay and she told me to sit anywhere,
So I looked around and I noticed there wasn't a chair.

I sat on a rug, biding my time, drinking her wine,
We talked until two and then she said: "It's time for bed"

She told me she worked in the morning and started to laugh.
I told her I didn't, and crawled off to sleep in the bath

And when I awoke, I was alone, this bird had flown
So I lit a fire, isn't it good Norwegian wood.


Det vil ta litt tid å komme over dette. Jeg skal aldri lese noe sånt igjen.

3 comments:

Elizabeth said...

Auch... Det var et noe provosert innlegg o:

Da vet vi hva du ikke skal lese fremover.. :p

Miss Chameleon said...

Da skjønner du kanskje også, hvorfor jeg låner bøker på biblioteket før jeg kjøper dem...så slipper jeg å havne på slike boksmell.( å kjøpe en bok jeg ikke liker).
KJøper enten bøker jeg allerede har lest før, men som jeg gjene leser igjen, eller bøker fra forfattere som jeg vet skriver bra bøker, som for eksempel jo nesbø og unni lindell.

Merete*-' said...

Wow har alltid trodd den sanggen var om drugs, just goes to show. This changes everything! I feel your pain, well I at least understand it. Kanskje slutten er er bedre, and she died a most horrible death... You poor critter <3<3<3