Wednesday, February 24, 2010

Misunderstanding all you see.

Heihåå. Jeg ble plutselig litt inspirert til å skrive litt.
Nå er det snart dags for Beatles - White Album - Tribute i Sandvika! OG jeg skal se disse karene live i slutten av april!




Jeg synes The Cavern Beatles klarer seg utrolig bra! Veldig bra etterligning av The Beatles i stil, stemme og stemning! Vi gleder oss til dette. Hvis det er så bra som jeg tror det er, kommer dette til å bli en av mine største konsertopplevelser hittil! Det er jo selvfølgelig ikke the real deal, men det kan allikevel bli flott.

Anyroad! Jeg er nettopp ferdig med ''Beatles'' av Lars Saabye Christensen og har begynt på andre bok i triologien, ''Bly''.
"Beatles" må være blant de beste bøkene jeg har lest i mitt liv. Den var så fantastisk! Kim Karlsen vokser opp i 60-tallets Oslo sammen med sine tre beste venner, Sebastian, Ola og Gunnar. Sammen er de Beatles. De er selvfølgelig ihuga fans, og de fire guttene identifiserer seg med hver sin Beatle.
Jeg likte så godt at hvert kapittel i boka hadde en Beatles-låt som tittel!
Man merker fort at Kim, Gunnar, Seb og Ola har personligheter som passer til Beatlene, og de utvikler seg også i samme retning. Historien om The Beatles er også historien om disse fire Osloguttene. Hvordan de starter som gutter med like interesser og en utrolig rørende lojalitet overfor hverandre, til tenåringer med stadig mer individuelle liv. Selve overgangen fra barn til tenåring er så flott beskrevet. Etterhvert som de blir eldre, kommer nye aspekter og prioriteringer inn i livene deres og fører dem i forskjellige retninger.
Denne boken er rett og slett en kjensgjerning.


Historien er utrolig ekte og rørende i seg selv, men for meg er det beskrivelsen av de små tingene som har festet seg mest på hukommelsen. Forfatteren kan beskrive en følelse som man aldri har kunnet forestille seg i ord før, men som man da oppdager at er helt riktig!
I en anmeldelse av boken, skrev Aktuelt Danmark: En aksept av sjelens store ensomhet. Og det er sant, boken er akkurat det. Det er fortellingen om en barndom og en ungdom, om vennskap og kjærlighet. Det vanlige. Forskjellen er at Lars Saabye Christensen har beskrevet det hele på en uvanlig vakker måte. Man kjenner seg igjen i Kim Karlsen, nettopp fordi minnene om ens egen barndom kommer frem når man leser om hans. I tillegg til disse fire guttene og deres skjebner, blir også situasjonen i livene til mennesker rundt dem tatt med. Menneskelig tragedie er like mye en del av livene deres som de små øyeblikkene med pur glede eller spenning, og i denne boka blir de fortalt av Kim på en ukritisk, ofte uskyldig måte. Favorittdelene mine er når en av dem kommer med en ny Beatles-lp og det blir hellig stund på et gutterom for å lytte til helter.

2 comments:

Elizabeth said...

Jeg er keen på å lese den boken ass! Har aldri visst helt om jeg skal gidde, men nå tror jeg at jeg skal. :D

Merete*-' said...

'Vi' liker at du skriver "vi" når du mener... "jeg";)
Det er flott at du eneldig fant en beatles bok som var bra. Vi husker vel alle den forrige groupien til Lennon? my crack!
;D
P.S. Jeg må si meg enig med Elizabeth.