Tuesday, January 20, 2009

War.

Okeiii, jeg sa jeg skulle blogge om krigen i Gaza, så da gjør jeg det. Den enste grunnen til at jeg orker å begi meg ut på det, er fordi det interesserer meg. Jeg kom opp i eksamen i Politikk og Menneskerettigheter i fjor og valgte ''Konflikten i Midtøsten''. Utrolig idiotisk, men jeg gjorde nå det, og gjennomførte uten varige men. Jeg mener det er viktig å følge med i konflikten, men det er utrolig vanskelig å henge med. Hvis jeg allikevel skal prøve, er det Aftenposten jeg snur meg til. Aftenposten er den avisen som har fulgt og dokumentert denne krigen best mener jeg. Alt annet er tull (og forvirrende). Nå er jo Aftenposten rett og slett den beste avisen fordi det ikke er et ukeblad som leker avis innimellom. Jeg er villig til å tro at opptakten til denne krigen startet da Hamas vant valget over Fatah i parlamentsvalget i 2006. Dette er et problem. Så kan man jo lure på hvorfor Hamas ble så populært? Det var nok på grunn av opprøret, for å si det sånn da, blant palestinere rundt de israelokkuperte områdene. Dette startet i 2000 og det er muligens derfor Hamas fikk stor støtte, spesielt i Gaza. Som en bonus har de jo også bygget nye skoler og kommet med tilbud til helsetjenester, noe som har gjort at det palestinske folk åpenbart, og forståelig har gått i retning Hamas. MEN. Det er også Hamas som har retter mangfoldige raketter mot Israelske mål. Nå har jo Fatah og Hamas kranglet seg imellom også og dette har utviklet seg til kamper som faktisk har kostet en del menneskeliv blant palestinere.


Ekte sorg er vel ikke vanskelig å finne i krig og det rammer alltid feil mennesker. Første våpenhvile skjedde vel i juni 08 tror jeg, og Hamas sa de skulle stoppe alle angrep og holdt mer eller mindre sitt ord. Men ryktene begynte å gå om at Israel holdt grenseovergangen stengt, noe som gjorde det vanskelig for palestinerne. I november 08 blir våpenhvilen brutt ved at Hamas skyter raketter mot sør-Israel, på det grunnlag at Israel fremdeles holder grensen stengt. Israel sier Palestina brøt våpenhvilen og Palestina sier det motsatte. Herlig? Rakettene fra Gaza inn i Israel skjer oftere og oftere, og 27 desember angriper Israel med fly over Gaza. Israel mener det var for å svekke Hamas og stoppe rakettangrepene mot sør-Israel og dermed opprette en trygghet blant sine innbyggere. 3 januar rykker Israel inn i Gaza etter de ekstreme flyangrepene. Altså, hvor er løsningen på det her? Det er så håpløst og umulig at man blir endeløst frustrert enda man sitter en halv verden unna, og kun ser bilder og videoer av hva som foregår. Hamas har skutt raketter mot Israel siden 2001 og Israel setter da all styrke inn på hevn i desember 08 og lar det regne raketter over Gaza. Man kan jo lure på hvem som har skylden og alt det der, men betyr dette egentlig noe på dette punktet? For min del gjør det ikke det. Det viktigste er selvfølgelig og få slutt på de siviles lidelse i Palestina og Israel. Alt for mange er blitt drept i disse angrepene fra Israel de siste ukene. Det er null sjanse for at denne konflikten kan ta slutt de nærmeste 30 årene. Jeg har egentlig ingen tro på at jeg kommer til å oppleve fred i Midtøsten så lenge jeg lever. De har holdt på i 60 år, så hva er mirakelet som kommer til å stoppe dem nå? Det er kanskje derfor alle har et forhold til den også. De fleste har faktisk vokst opp med denne konflikten. Ikke som historie, men som en aktiv hendelse. Dette er ikke en krig som står printet i bøkene våre, hvor våpen og annet utstyr er utstilt på et museum eller et slags krigs-senter hvor man kan se grusomme bilder av hva som foregikk den gangen. Det skjer nå og det skjer hele tiden. Det var alt for i dag. Dette innlegget og beskrivelsen av konflikten er utrolig uferdig og hullete, men skulle man ta med alt og gå nøye inn i det, hadde det blitt en avhandling på mange hundre sider. Debattene på TV er jo nydelige da. For eksempel her en dag hvor kjæreste Viggo tok opp Kåre Willochs anklage om at han er jødehater. Dette var fordi han nevnte Obamas administrasjon som visstnok har en jødisk mann i staben og derfor er Obama og co. Uegnet for å ta del i denne konflikten. ... Hva skal man si? En UTROLIG unødvendig kommentar, men også veldig oppblåst sak. Uansett er det veldig viktig å passe munnen sin i konflikten og ikke uttale seg for mye. Jeg melder meg ut som diskusjonspartner her. Jeg tror ikke hjertet mitt klarer den diskusjonen, nettopp fordi man legger hjertet sitt i debatten hvis man først starter. Man kan jo håpe på fred i Midtøsten, selv om man ikke nødvendigvis tror på det.


4 comments:

Merete*-' said...

Det er bra at du ikke fikk meg til å holde pusten så altfor lenge der altså. ;D
Først og fremst må jeg si at filmen var helt mind-blowing. Jeg føler at for første gang har noen faktisk fått fremstilt krigen på riktig måte. Spesielt med hensyn på sangen, som er i og for seg fabelaktiv. A++! Your thoughts really do hit the core, yet you still managed to be politically correct.
You're rocking my world! <3

Elizabeth said...

Supert innlegg! Det ryddet virkelig opp i mitt rot ang konflikten. Jeg vet personlig ikke hvilken side jeg skal velge.. Jeg mener jeg ikke kan nok til å velge side. Men en ting er sikkert: Jeg synes dette er ekstremt unødvendig og som du sier, jeg kan jo håpe at elendigheten tar slutt en dag. :)

Jeppe said...

Et bra innlegg om et sårt tema, det er så vanskelig å snakke om dette temaet, for om man sier man er på palestinerenes side kan man fort ende opp med å bli satt i samme bås som de som lager opptøyer, eller i verste fall kalt antisemitt, eller om man støtter israelerne vil man som oftest motta stygge blikk og ble anklaget for å støtte de onde overherrene, men, som merete sa, du klarer å holde deg politisk korrekt. Keep up the good work!

Merete*-' said...

It has to be said... det nye oppsette ditt er NITRIST^^ bra, men det magler noe. tenke du hadde bruk for litt konstruktiv kritikk. løvings<3